Pacienti a lékaři spolu neumí komunikovat
"Medicína, jak se žene tou technologickou cestou, tak zapomíná na to, že její hlavní úkol je pomáhat trpícímu člověku a ne jen bojovat s chorobami," řekl ČTK psychiatr Radkin Honzák.
Terapeutka Lenka Šimková z Institutu pro systemickou zkušenost vidí komunikační problém v tom, že lékař udělá diagnózu velmi rychle a dál už vlastně nepotřebuje s pacientem mluvit. Doktoři by podle ní měli léčit nejen nástroji a medikamenty, ale také slovem. Lékař však za to, že použije to nejcennější, co v terapii je, to jest lidské slovo a svou účast, nic nedostává, domnívá se Honzák. Lidé si podle něj svých lékařů příliš neváží, jejich společenská prestiž je "naprosto ničemná" a komunikační bariéra se tím prohlubuje.
Oba odborníci vidí problém i v používání žargonu. "Lékaři málo vysvětlují, případně vysvětlují odbornou terminologií. Nejsou zvyklí na to, že tomu člověku je potřeba to vysvětlit několikrát," poznamenala terapeutka. Laik podle ní ale není schopen zapamatovat si napoprvé více odborných informací. Podle Honzáka pacientovi navíc dělá dobře, že s ním lékař hovoří jako rovný s rovným, a proto nepřizná, že mu nerozumí. Dokud komunikační zádrhele nepřerostou v konflikt, tak to vypadá, jako že je všechno v pořádku. "A jednoho krásného dne to v pořádku není," podotkl psychiatr.
Typickým případem byl podle něj případ ortopeda, kterého v březnu zastřelil jeho pacient, nespokojený s provedenou operací. "Všichni měli pravdu, akorát se nedokázali domluvit. Ten pacient měl pravdu, že se necítí dobře a ten ortoped měl pravdu, že je to technicky naprosto dokonalé. A to je ten rozdíl - vnímání celého stavu tím postiženým a tím technologem," vysvětlil Honzák.
Složitost situace si uvědomují i někteří doktoři. "Sami vnímají, že se s tím pacientem nějak nedovedou dohovořit. Je to dlouhá cesta, kterou by si mohli ušetřit, kdyby se hned na tom začátku lépe dohodli," míní Šimková. Lékař by podle ní měl umět pacientovi nabídnout vždycky nějakou alternativu a neopustit ho v okamžiku, kdy jsou všechny možnosti vyčerpány. "Zdravotníci jsou cvičeni na to, aby uměli léčit a vyléčit toho pacienta. Ale už nejsou cvičeni na to, aby s tím pacientem uměli projít i tou situací, kdy léčba selže," uzavřela terapeutka.
Markéta Hrdoušková - ČTK
Komentáře
Byl jsem v nemocnici nekolikrat a takova arogance k pacientum a k nizsimu zdravotnimu personalu - to jsem jeste v zadnem jinem oboru nevidel. A neni to jen pripad jednoho nebo dvou lekaru. Myslim, ze to maji neco jako svou vlastni kulturu. Mozna jsou vyjimky...
V kazdem pripade by vetsi mira skromnosti neskodila. Myslim si ze obycejny clovek si vazi vic takovych hasicu nez doktoru.
Lekarska prisaha dnes asi zni: "Ja jsem doktor a kdo je vic!"
Pepa S
Já jsem dlouhodobý pacient se střevama a myslím, že mohu posuzovat, jak mají snahu něco vysvětlovat. Některá rozhodnutí, která ovlivní život Ti oznámí jenom tak "mimochodem", když třeba ležíš nahá na vyšetřovacím stole atd. Varianta, že si s Tebou lékař sedne v důstojném prostředí, abys byl aspoň trochu rovnocenný partner je skoro mizivá.
P.S no,taky si potřebuje sehnat levného zedníka/myslím ten uštvaný lékař/.
(např. zavalené špinavé zedníky museli omýt jejich příbuzní - zdravotní personál se jich štítil a omítal je ošetřit)
Lidský život nemá cenu? Ať přežijí jen silní?
V pořádku. Ale proč máme zdravotníky platit?
Přeci jenom je mladší a ví,že už dávno není komunismus...
- Odpovědět
Pošli odkaz