Náhražky masa
Náhražky masa doporučují lékaři kvůli jejich relativně nízké kalorické hodnotě, vysokému obsahu bílkovin a nulovému obsahu cholesterolu.
Růst zájmu o tyto produkty potvrzují výrobci. Jiří Plánička ze společnosti Protein Foods, která vyrábí proteinový plátek Šmakoun, udává nárůst prodeje za loňský rok o 55 procent. Podle Pláničky je o Šmakoun největší zájem v obchodních řetězcích a prodejnách zdravé výživy. Naopak překvapivě nízký nárůst prodeje podle něj zaznamenávají malé prodejny potravin a jídelny.
Společnost Vitall, která vyrábí tofu, uvádí loňský nárůst produkce o deset procent. Více než desetiprocentní nárůst prodeje zaznamenala firma Sivo, výrobce luštěninových a sójových pomazánek.
Podle Zuzany Bartošové z vegetariánského obchodu Maranatha zákazníci nejvíce kupují tofu a Šmakoun, o další náhražky masa je zájem spíše mezi skalními vegetariány.
Výrobci předpokládají rostoucí trend i do budoucna. Jiří Plánička odhadl, že racionální potraviny do své stravy zařazuje okolo pěti procent populace. Kvůli problémům s obezitou se ale podle něj o racionální stravu bude zajímat stále více lidí.
Spotřeba masa v České republice v poslední době klesá. Z průměrných 83 kilogramů na osobu v roce 1999 spadla do roku 2006 na 80,6 kg. Z jednotlivých druhů masa dávají Češi přednost vepřovému. Na něj připadá zhruba polovina celkové spotřeby, na druhém místě je s 25 kilogramy drůbeží maso.
Zdroj: ČTK
Komentáře